Het grote wandelen


Nederland is in onze tijd massaal aan de wandel: een overvol Pieterpad, files in de richting van Santiago di Compostella, filosofisch of spiritueel wandelen en zo zouden we nog wel een tijdje door kunnen gaan. Al geruime tijd woedt er ook een fundamenteel debat over zaken als duurzaamheid, de verhouding van landbouw en ecologie, over de verhouding van mens en natuur in ruime zin.
Er vinden tentoonstellingen plaats over randgebieden van dit wandelen, zoals de taal van de wolken in de schilderkunst, een expositie in de Schirn-Kunsthalle in Frankfurt rond wildernis en in een ander domein verschijnt er de 640 pagina’s tellende ‘Vogelatlas  van Nederland’ voor de talloze vogelaars.

Het is dan ook niet meer dan spannend dat op 13 maart Mathijs Deen in het Clockhuys een inleiding houdt met de titel ‘Over oude wegen’, die ik alleen maar van harte kan aanbevelen.

Gelukkig hebben wij ook in ons geliefde Haren meer dan voldoende fraaie wandel-mogelijkheden. En kunnen we binnenkort gedenken hoe in 1899, al weer 120 jaar geleden, Staatsbosbeheer werd opgericht. Ook ikzelf denk met groot genoegen terug aan de vele wandelwegen uit mijn kinderjaren door het Limburgse Heuvelland of aan de wandeltochten tijdens mijn middelbare schooltijd door het Land Van Maas en Waal. In mijn studententijd was ik reisleider bij een Duits reisbureau en zwierf ik met de gasten door het Zwarte Woud of langs de oevers van de Bodensee en rond het gigantische bergmassief van de Matterhorn in Zermatt.

Iedereen heeft, denk ik, zo zijn eigen wandelgeschiedenis en kan de favoriete plekken opsommen waar ze ooit hebben rondgewandeld. Het probleem van ons dichtbevolkte land is echter, dat we die paar echte ongeschonden natuurgebieden misschien net te weinig koesteren.

Al een eeuw geleden schreef onze dichter J.C. Bloem: “En dan, wat is natuur nog in dit Land?” Wij mogen ons gelukkig prijzen met het gebied rond de Drentsche Aa of genieten van het recent verschenen boek: ‘Op verkenning door het Hogeland, met vele verhalen en talrijke foto's.’

Voltaire zei ooit: "God schiep de wereld, maar wij schiepen Nederland”.

Iemand als Caspar Janssen heeft zo'n anderhalf jaar lang door dit Nederland rondgetrokken en het Nederlandse landschap van Veluwe tot Oostvaardersplassen beschreven.

Dus wandel binnenkort mee met Mathijs Deen die in Haren een soortgelijke voettocht zal doen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Een zomer in Haren - Jolien Berendsen-Prins

De zomer in het donker - Hans Boerema

Mijn beeld van Groningen