Een Terugblik

Het nieuwe jaar is al weer een maand ingegaan en meteen is er weer een discussie los gebarsten over de vraag: moeten we nu twintig-twintig zeggen of tweeduizend- twintig. Dat is zelfs al een punt in het generatie-conflict tussen de naoorlogse Boomers en de Millenials geworden. Het afgelopen jaar vond er een soortgelijk nogal merkwaardig debat plaats naar aanleiding
van het begrip Gouden Eeuw. Het Amsterdam Museum was van mening, dat te veel negatieve kanten van de 17de Eeuw werden genegeerd. Talloze reacties van alle mogelijke kanten barsten vervolgens los. Het hele verhaal past uiteraard in de al veel langer lopende discussie over het koloniale verleden, de roep om beladen straatnamen en monumenten te verwijderen, om bij een eenzijdig beeld  meer aandacht te schenken aan de schaduwzijden.

We weten allemaal dat het begrip Gouden Eeuw pas in de 19de eeuw bij Busken Huet tot stand kwam (1884 als ik mij niet vergis ) maar dat hoeft nog niet te impliceren dat we voortdurend het verleden moeten herschrijven. Overigens is zo'n pleidooi voor een grotere meerstemmigheid voor nieuwe perspectieven nooit weg maar in mijn visie was de opmerking van de Museum-directeuren Judikje Kiers en Margriet Schavemaker dat het niet zou gaan om herschrijven maar  om verrijken toch wat twijfelachtig. Uiteraard bestaat er zoiets als gevoelige terminologie, als etnische aanduidingen enz.
maar het ongemak ten opzichte van het verleden, de nuancering lijkt mij in zo'n geval meer dan voldoende om eenzijdige perspectieven te reduceren.  Al veel vroeger hadden auteurs als Simon Schama en een historicus als Maarten Prak duidelijk gemaakt dat er tegelijkertijd behoefte bestaat aan zulke culturele symbolen binnen de identiteit en natie-vorming van ons land. Misschien was het artikel in de Volkskrant rond deze kwestie toch vooral een marketing-truc voor het eigen museum en de dependance in het Hermitage museum. Maar zo'n debat is ook altijd leuk om te volgen en alvast vooruit te kijken naar 2024 wanneer Amsterdam 750 jaar bestaat.

Tot slot moest ik uiteraard ook wat dichter bij huis denken aan de recente
campagne in Haren met spitsvondige en creatieve affiches rond ons eigen
Haren tegenover uitspraken als: er gaat niets boven Groningen.
Zo'n tekst als: Het mooiste van Groningen? HAREN ...lijkt mij de spijker
op de kop te slaan.


Karel Hupperetz



--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een zomer in Haren - Jolien Berendsen-Prins

De zomer in het donker - Hans Boerema

Mijn beeld van Groningen