De Groninger schouwburg: 16 oktober 1897


Langzaam beginnen de Oosterpoort en de Schouwburgweer tot leven te komen. Hoe anders was dat in 1897 bij het optreden van de toen al beroemde Nederlands-Franse actrice Sarah Bernhardt.

Zij werd op het station begroet door hoogleraar A.G. van Hamel en leden van de Vindicat. Vervolgens werd zij in een senaatsrijtuig met vier paarden onder groot gejuich naar de Schouwburg gebracht, die voor de gelegenheid met rode lopers was aangekleed. Een speciaal voor haar ingerichte kleedkamer stond klaar voor haar optreden in het stuk van Alexandre Dumas fils:La Dameaux Camélias. In een stampvolle, uitverkochte Stadsschouwburg speelde haar gezelschap Théâtre de la Renaissance de voorstelling en op het einde daarvan werd zij bedolven onder bloemstukken. In het Groninger Museum wordt nog steeds het portret van Bernhardt van Isaac Israels bewaard.
Bernhardt (1844-1923) was in die tijd een wereldster, een uiterst extravagante en flamboyante toneelspeelster, die overigens tot in onze tijd nog steeds niet is vergeten.Onze Henny Orri en Willem Nijholt speelden in 1988, zowel in maart als in mei, Orri’s jubileum-voorstelling: Memoires (het leven van Sarah Bernhardt) van de Canadees John Murrell in de Groninger Schouwburg. Recent heeft de Engelse auteur Julian Barnes (1946), een bekend francofiel, een tweetal boeken gepubliceerd, waarin Sarah Bernhardt een belangrijke rol speelt. In 2013 verscheen Hoogteverschillen (Levels of Life) en in 2020 De man in de rode mantel. Het Joods-Historisch Museum wijdde in 2007 een tentoonstelling aan deze actrice en ruim voor de Tweede Wereldoorlog verschenen in de Margriet veertien afleveringen over haar, met tal van foto's. In 1994 kwam in Frankfurt van de hand van Clara Ziegler een prachtig boek op de markt (248 pagina's) met de titel:Theatergöttinnen, inszenierte Weiblichkeit, voor een groot deel gewijd aan Bernhardt en Eleonora Duse.
Bernhardts toneelloopbaan begon al op vroege leeftijd bij de Comédie-Français en daarna in tal van Parijse gezelschappen en schouwburgen. Zij speelde ook een grote rol in de wereld van de theateraffiches van Alfons Mucha en in de mode van de sieraden en juwelen van de Art Nouveau. Niet alleen in heel Europa maar op veel plekken in het verre buitenland was met name vanaf 1880 tot aan haar dood de opvoering van Alexandre Dumas’ La Dame aux Camélias te bewonderen. In onze tijd zouden we haar manier van acteren overdreven, sentimenteel of pathetisch vinden, maar zij wist op een geraffineerde manier het publiek te bespelen. Het is geen toeval, dat de titel van haar memoires Ma Double Vie luidt, het startpunt van de vele legendes rond haar persoon, zoals gezegd, tot in onze tijd. Op 2 april 1923 werd zij onder enorme belangstelling in een lange stoet naar het kerkhof Père-Lachaise gebracht. Daar ligt zij onder een granieten blok met alleen haar naam. 

K.J.Hupperetz



--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een zomer in Haren - Jolien Berendsen-Prins

De zomer in het donker - Hans Boerema

Mijn beeld van Groningen